Indsatsen mod socialt bedrageri skal sikre, at der ikke udbetales offentlige midler på forkert grundlag.
Formålet med at fokusere på misbrug af sociale ydelser er at sikre, at ingen borgere uberettiget får udbetalt sociale ydelser.
I Odsherred Kommune vil vi gerne begrænse antallet af tilfælde, hvor der bliver udbetalt penge på et forkert grundlag.
Det handler ikke om at opsøge de borgere, der lovligt modtager offentlige ydelser. Tværtimod drejer det sig om at sikre de borgere, som har behov for ydelser mod det misbrug af offentlige midler, som socialt bedrageri er.
Socialt bedrageri resulterer som regel i anmeldelse til politiet og krav om tilbagebetaling.
Har du mistanke eller oplysninger om socialt bedrageri, kan du anmelde det til Odsherred Kommune eller du kan anmelde snyd med Udbetaling Danmarks ydelser til Udbetaling Danmark.
En anmeldelse indeholder:
- Hvem anmeldelsen drejer sig om - navn og adresse.
- Hvilken form for socialt bedrageri det drejer sig om.
- Navn og adresse på evt. arbejdsgiver, samlever, ægtefælle eller kæreste.
- Dine oplysninger til anmeldelsen.
- Konkrete observationer (registreringsnummer på bil, tidspunkter m.m.)
Du kan vælge at være anonym eller give dig til kende.
I Odsherred Kommune består kontrolgruppen af Heidi Jensen og Susanne V. Jensen, som træffes på 59 66 65 94 eller mail socialtsnyd@odsherred.dk