Byggesagsgebyr
Byggesagsgebyr er 870 kroner per time fra 1. januar 2024.
Odsherred Kommune opkræver gebyr for at sagsbehandle byggesager, hvor der træffes afgørelse efter byggeloven og bygningsreglementet.
En afgørelse kan være en byggetilladelse, midlertidige og tidsbegrænsede tilladelser, dispensationer, ibrugtagningstilladelser, påbud, forbud og afslag.
Der opkræves gebyr, hvis ansøger annullerer og tilbagekalder sin ansøgning.
Der opkræves ikke gebyr, hvis sagen afvises på grund af eksempelvis mangelfuld ansøgning og der ikke er foretaget byggesagsbehandling.
Læs mere om byggesagsgebyret
Der opkræves et gebyr pr. opgjort time og minuttal.
Gebyret opkræves i to rater, første rate opkræves ved afgørelse af byggesagen og anden rate
opkræves ved afslutning af byggesagen (færdigmelding/ibrugtagningstilladelse). Nogle sager vil blive afsluttet samtidig med, at der træffes afgørelse. I disse sager, vil der kun blive opkrævet ét gebyr.
Gebyrer opkræves hos ejendommens ejer. Da byggesagsgebyret kan inddrives ved udpantning i den pågældende ejendom, jf. byggelovens § 29, må pligten til at betale gebyret også påhvile ejeren. Det er således altid i sidste ende ejeren, der hæfter for byggesagsgebyret. Kun i helt særlige tilfælde kan gebyret forsøges opkrævet ved anden betaler. Sker det, udtages der – såfremt gebyret ikke betales - pant i ejerens ejendom uden forudgående varsel eller orientering til ejer. Kommunens betalingsbetingelser er 30 dage fra fakturadato.
Regningen for gebyret udstedes til ejendommens ejer. Gebyret forfalder til betaling inden 30
dage fra fakturadato. Der kan ikke gives dispensation eller på anden måde ske undtagelse fra gebyrreglerne. Forfaldent gebyr kan ikke refunderes.
Der opkræves ikke gebyr, hvor der er tale om generel vejledning i henhold til forvaltningslovens § 7. Kommunen har en generel vejledningspligt over for borgere, hvor borgeren kan få
en generel vejledning i hvordan der søges en byggetilladelse, generel vejledning i hvor relevante regler findes i bygningsreglementet, i lokalplanen m.m. Den generelle vejledningspligt
udøves gebyrfrit så længe der ikke er tale om en konkret byggesag. Dvs. ønskes der en
vurdering af mulighederne vedr. en konkret sag er der ikke længere tale om en generel vejledningspligt og der opkræves gebyr og dette gøres borgeren opmærksom på.
- Der opkræves ikke gebyr, hvis sagen afvises pga. væsentlige manglende oplysninger inden
der foretages egentlig byggesagsbehandling. - Ved sagsbehandling efter anden lovgivning fx dispensationer fra lokalplaner, landzonetilladelse mv.
- For sagsbehandling af ansøgninger om midlertidige arrangementer og overnatninger, som fx festivaler, koncerter og markeder.
Gebyret skal beregnes efter tidsforbrug, så størrelsen af gebyret afspejler, hvor lang tid kommunen har brugt på at behandle den enkelte byggesag. Det betyder, at gebyrets størrelse kan være højere for behandlingen af særligt komplekse sager, som er meget tidskrævende. Som eksempel kan nævnes byggesager, som giver anledning til modtagelse af mange høringssvar mv.
Der kan kun opkræves gebyr for forbrugt tid til den del af sagsbehandlingen, som sker i medfør
af byggeloven og bygningsreglementet.
- Forhåndsdialog, herunder besvarelse af spørgsmål pr. mail, telefon og møder i forbindelse med konkrete byggesager.
- Møder og løbende korrespondance med ansøger, rådgiver m.fl.
- Oprettelse af sagen herunder journalisering og kvittering.
- Screening og anmodning om supplerende materiale.
- Besigtigelse af ejendommen til brug for vurdering af det ansøgte.
- Gennemgang af materiale og sagsbehandling efter byggeloven og bygningsreglement.
- Kontrol af anden lovgivning, fx en planmæssig vurdering af det ansøgte.
- Partshøring og behandling af svar og indsigelser i forbindelse med partshøring efter forvaltningsloven og byggeloven.
- Indhentning af udtalelser fra andre myndighedsområder, fx vej- og miljø-, og naturteams ved Odsherred Kommune. Vestsjællands beredskab, Kystdirektoratet og andre myndigheder.
- Udarbejdelse af dagsorden mv. hvis sagen skal politisk behandles.
- Udarbejdelse af afgørelsen herunder øvrige afgørelser, dispensationer eller afslag efter byggeloven.
- Orientering om afgørelsen til eventuelle parter i sagen.
- Orientering om beboelse ved bosteder mv. efter serviceloven §66.
- Dialog med ansøger omkring byggesagen og opfølgning på vilkår i tilladelsen.
- Færdigsyn og andre tilsyn.
- Opfølgning på færdigmelding og afslutning af sagen.
- Kontrol af færdigmelding og opfølgning på eventuelle vilkår.
- Rykkerskrivelser for manglende eller mangelfuld færdigmelding.
- Meddelelse af ibrugtagningstilladelse.
- Indberetning i BBR.
- Tidsregistrering i forbindelse med sagens behandling og afslutning, samt fakturering. Afslutning af byggesagen defineres som det tidspunkt, hvor bebyggelsen kan tages endeligt lovligt i brug.
- Lovliggørelsessager, hvor der fx sker retlig lovliggørelse ved en byggetilladelse og/eller dispensation til bibeholdelse, eller hvor der påbydes eller aftales fysisk lovliggørelse.
- Nedrivninger af bygninger.
- Udbedring af dårlige boligforhold, som fx henvendelse ved sager som manglede brandforhold, fugt og skimmelsvamp der udleder byggesagssagsbehandling om lovliggørelse.
- Ved ansøgning om byggetilladelse til byggearbejder hvor ansøger vælger, at kommunalbestyrelsen skal foretage den tekniske byggesagsbehandling af de brand- og konstruktionsmæssige forhold.
Behandling af klager i en byggesag (fx fra en nabo) kan medregnes i tidsforbruget, hvis det ansøgte byggeri ikke er afsluttet og taget ulovligt i brug. Et byggeri betragtes som ”lovligt taget i brug”, når det er færdigmeldt til kommunen, og kommunen har afsluttet byggesagen.
Det er en forudsætning for afslutning af byggesagen, at kommunen har alle bilag mv. til færdigmelding af sagen og erklæring om at byggetilladelsens vilkår er overholdt. Klages der efter byggesagen er afsluttet, kan tidsforbruget ikke medregnes.
Det er Odsherred Kommune hensigt, at gebyret skal afspejle de faktiske omkostninger til byggesagsbehandlingen, herunder tidsforbruget i den enkelte sag. Gebyret opkræves på baggrund af tidsregistrering efter forbrugt tid. Gebyrets størrelse fremgår af kommunens hjemmeside.
Timeprisen er fastlagt ud fra en beregning af kommunens omkostninger der vedrører byggesagsområdet. Der er i beregningen alene medregnet de direkte, indirekte eller komplementære udgifter til sagsbehandlingen. Timeprisen reguleres hvert år pr. 1. januar på baggrund af tidligere års samlede omkostninger til byggesagsbehandling, idet indtægterne ved byggesagsgebyret ikke må overstige de faktiske udgifter til byggesagsbehandlingen.
Følgende udgifter indgår i beregning af timeprisen:
- Personaleomkostninger
- Personalerelaterede udgifter
- IT-udgifter
- Fællesudgifter administration
- Ekstern bistand
For nærmere information om beregning henvises til byggesag@odsherred.dk.
Kommunalbestyrelsens afgørelse i medfør af byggelovgivningen kan påklages til Byggeklageenheden ved Nævnenes hus. Klagefristen er 4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt den pågældende, hvis ikke andet er fastsat.
Den enkelte kommune har pligt til at udarbejde en intern instruks, som beskriver, hvordan gebyrordningen håndteres. Instruksen skal indeholde kommunens retningslinjer for opkrævning og kontering af gebyrer samt retningslinjer for opgørelse af udgifter forbundet med gebyrordningen.
Odsherred Kommune har politisk besluttet, at der opkræves gebyrer efter tidsforbrug for alle typer byggesager med hjemmel i byggelovgivningen/bygningsreglementet, jf. BR18 § 39. Opkrævningen sker således efter medgået tid, hvor tidsforbruget baseres på det konkrete tidsforbrug i hver enkelt sag.
Bestemmelserne i gebyrinstruksen er fastsat med hjemmel i Bygningsreglement 2018 § 39 og efter Byggelovens § 28, lovbekendtgørelse nr. 1178 af 23. september 2016 med senere ændringer.
Bygningsreglement 2018 § 39
Kommunalbestyrelsen kan opkræve gebyr for behandlingen af en ansøgning om byggetilladelse.
Gebyr kan også opkræves, hvor en ansøgning om byggetilladelse trækkes tilbage, hvor der meddeles afslag på ansøgningen, samt ved kommunalbestyrelsens behandling af lovliggørelsessager og dispensationsansøgninger.
Byggelovens § 28 stk. 1
Opkræver en kommunalbestyrelse gebyrer for behandlingen af ansøgninger i henhold til denne lov, kan kommunalbestyrelsen opgøre gebyrerne efter tidsforbrug eller opkræve et mindre, fast gebyr.
Byggelovens § 29
Gebyrer som nævnt i § 28, stk. 1 (…), har samme fortrinsret i ejendommen som kommunale
ejendomsskatter. (…)
Kontakt
Telefon
Byggesags tidsrum for booking af telefonmøder
Fremmøde
4573 Højby
Send digital post
Hvis du sender mail der indeholder personfølsomme oplysninger, skal du sende som Digital post via borger.dk
Erhverv: Send digital post
Hvis du sender mail der indeholder personfølsomme oplysninger, skal du sende som Digital Post via virk.dk
Send almindelig mail
Hvis du sender mail der IKKE indeholder personfølsomme oplysninger, kan du sende en almindelig mail