Kontodeling
Når du ansøger om forskellige ydelser hos kommunen, som hjælp til forsørgelse, enkeltydelse, særlig støtte, personligt tillæg eller indskudslån, skal du bl.a. fremsende kontoudskrifter fra alle dine konti, som dokumentation. Nu kan dette gøres nemmere og mere sikkert gennem en onlinetjeneste kaldet Kontodeling.dk.
Kontodeling.dk er en digital service, der lader kommunen få adgang til de kontoudskrifter, de skal bruge, direkte fra din bank. Det betyder, at du ikke selv skal downloade og sende dokumenterne.
Kommunen ser kun de nødvendige oplysninger og intet andet, og disse oplysninger bliver slettet fra systemet, så snart de har behandlet din ansøgning.
Du kan i forbindelse med din digitale ansøgning om en ydelse, bruge Kontodeling.dk til at sende dine kontoudskrifter til kommunen.
- Log ind på Kontodeling.dk med dit MitID.
- Følg de enkle trin for at tillade, at kommunen får adgang til dine kontoudskrifter for de sidste tre måneder.
- Når det er gjort, sendes oplysningerne direkte til kommunen, og du behøver ikke gøre mere.
Se evt. trin-for-trin-vejledning eller se video.
Dette er aktuelt når du søger om:
- Hjælp til forsørgelse, enkeltydelse og særlig støtte via Kommunernes Ydelsessystem
- Indskudslån via selvbetjening på borger.dk
- Personligt tillæg via selvbetjening på borger.dk
Hvis du ikke sender kontoudskrifter i forbindelse med din ansøgning, får du en påmindelse og skal sende dem inden for tre dage.
Her kan du se hvordan, du nemt og sikkert kan sende via Kontodeling.dk:
Se trin-for-trin-vejledning eller se video.
Og husk, hvis du ikke indsender de nødvendige oplysninger til kommunen, kan det resultere i en afgørelse om, at du ikke er berettiget til at modtage ydelsen.
Hvis du har fået en henvendelse fra din kommune om at dele oplysninger fx i en kontrolsag, så bliver du nødt til at kontakte kommunen eller din sagsbehandler for at få genåbnet anmodningen.
Nogle gange kan du også aftale at dele dine oplysninger, når du møder op til samtale hos kommunen. Husk at medbringe din smartphone og MitID.
Hvis du deler oplysninger i forbindelse med at du søger om ydelser, kan du bare starte en ny deling, så du får det hele med.
Hvis du ønsker at trække dit samtykke tilbage og hellere vil sende dine kontoudskrifter manuelt, skal du kontakte din kommune.
Dette kan også være nødvendigt hvis du ikke bruger MitID, da Kontodeling.dk kræver dette for at fungere.
Kontodeling.dk er en digital løsning, som kun virker med MitID. Du skal kontakte din kommune, hvis du har behov for at dele oplysninger på en anden måde.
MitID er et vigtigt element i sikkerheden, så du er godt beskyttet, hver gang du logger på og deler oplysninger gennem Kontodeling.dk (du kan se mere om sikkerheden med MitID).
Det er sikkert at bruge Kontodeling.dk. Systemet er beskyttet mod uvedkommendes adgang, og der holdes nøje øje med tegn på sikkerhedsbrud som virus eller hackerangreb.
Hvis du har brug for hjælp undervejs, eller hvis der opstår problemer, skal du kontakte Borgerservice.