Nordre Strandvej
Nordre Strandvej
Odsherred blev, som resten af landet, ramt af de to storme Allan og Bodil i 2013. Specielt stormen Bodil anrettede store skader. I særlig grad blev en mindre kyststrækning (300 meter) ved Nordre Strandvej ramt og vejen, der ligger meget yderligt, blev alvorligt undermineret. Stormen Malik (2022) forværrede situationen.
Den offentlige vej Nordre Strandvej, som bl.a. forsyner et sommerhusområde, har siden 2013 kun været en smal midlertidige kørebane, og blev i 2022 afspærret for gennemkørsel af forsigtighedshensyn.
Arbejdsgruppemøder, referater, høringssvar mm.
Sag: 306-2014-74033
Dok.: 306-2015-311717
29. marts 2016 - Referat nr. 7
Projekt Odsherred Kommune/Lumsås, Nordre Strandvej
Emne Arbejdsgruppemøde
Dato 2016-03-29, kl. 08.00-09.30
Sted Administrationscenteret Fårevejle
Møde nr. 07
Referent Abdillahi A. Mohamud
Deltagere Jes Anker Mikkelsen, Morten Riise-Knudsen, Uffe Ravn, Poul Tønne, Preben Underbjerg Poulsen, Søren Winkel, Peter Dreyer, Julie Reinau, Tine Fischer, Thomas Klint Martinsen, Rasmus Kruse, Abdi Mohamud og Ole Toft Nielsen.
- Dagsorden 1. Projektstatus
- En del af arbejdsgruppen vil gerne have, at administrationen undersøger muligheden for
etablering af en grusvej langs Sonnerup skov. - Jes Anker Mikkelsen vil gerne understrege, at han ikke vil være med til, at indstille til
noget som helst. Dertil tilføjer han, at han hverken har lod eller del i løsningsforslag 2. - Poul Tønne opfordrede arbejdsgruppen til at nedlægge gruppens hverv i protest, hvis
gruppen ikke kan blive enig om en endelig løsning til Nordre Strandvej. Han nævnte også, at han ikke ville tages til indtægt. - Uffe Ravn og Jes Anker Mikkelsen har hørt, at Vejdirektoratet har fået tilladelse af Kystdirektoratet til at lave en hård kystbeskyttelse ved Ebbeløkke.
- Arbejdsgruppen har bedt administrationen om at undersøge arbejdet/projektet ved Ebbeløkke, hvor Vejdirektoratet muligvis er i gang med at etablere en hård kystbeskyttelse
i området. Arbejdsgruppen vil gerne vide, hvilken tilladelse Kystdirektoratet har udstedt. - Der er et ønske om at medtage høringsvar fra borger og kystdirektoratet i dagsordenspunktet til politisk behandling.
- 2 personer i arbejdsgruppen er imod løsningsforslag 1.
- Uffe Ravn og Jes Anker Mikkelsen vil ikke bakke op om løsningforslag 2, på grund af frygt
for, at Ravnsvej kan blive brugt som en hovedvej og at trafikken ikke bliver jævnt fordelt imellem Tømrebakken og Ravnsvej. - Havegårdsvej vil stadig være en del af løsningsforslag 2.
Arbejdsgruppemøde d. 4. maj 2015 - Referat nr. 3 2/2
Administrationen vil: Udarbejde et prisoversalg for vedligeholdelsen af Nordre Strandvej, Ravnsvej, Havegårdsvej og Tømrebakken samt grusvej langs Sonnerup sko - Vil undersøge muligheden for etablering af en forlængelse af Nordre Strandvej langs Sonnerup skov til Sonnerupvej som en grusvej.
Sag: 306-2014-74033
Dok.: 306-2015-311717
Arbejdsgruppemøde d. 1. februar 2016 - Referat nr. 6
Projekt Odsherred Kommune/Lumsås, Nordre Strandvej
Emne Arbejdsgruppemøde
Dato 2016-02-01, kl. 08.00-09.30
Sted Administrationscenteret Fårevejle
Møde nr. 06
Referent Abdillahi A. Mohamud
Deltagere Jes Anker Mikkelsen, Morten Riise-Knudsen, Uffe Ravn, Poul Tønne, Preben Underbjerg Poulsen, Søren Winkel, Peter Dreyer, Tine Fischer, Thomas Klint Martinsen, Rasmus Kruse, Abdi Mohamud og Ole Toft Nielsen
Afbud: Julie Reinau
Dagsorden 1. Projektstatus
- Der er givet udtryk omkring usikkerhed forbundet med økonomien for løsningsforslagene og et ønske om et loft over økonomien.
- Baglandet har et ønske om en genopretning af Nordre Strandvej.
- Baglandet har givet udtryk for, at ralfodring ikke er den rette løsning og ønsker ikke at betale for dette. De ønsker etablering af en hård konstruktion som kystbeskyttelse.
- Der er fremsat et ønske om et skriv om status og udsigterne omkring projektet.
- Som eksempel på benyttelse af hård konstruktion som kystbeskyttelse blev Hjørring Kommune nævnt. Dertil ligger der på Kystdirektoratets hjemmeside en kyststrategi med
flere eksempler. - Borger har et ønske om en istandsættelse af Ravnsvej.
- Grundejerforeningen ved Tømrebakken har meldt ud, at de ikke ønsker at trafikken bliver ledt ned af Tømrebakken og Havegårdsvej.
- Et flertal af baglandet er enig om en evt. udgiftsfordeling med kommunen ved udførsel af løsningsforslag 1, hvis de andre løsningsforslag udgår.
- Borger ønsker udgiften for hver enkelt grundejer tydeliggøres.
- Baglandet har givet udtryk for, at løsningsforslag 3 ikke er en mulighed, pga. fødevejene Havregårdsvej og Tømrebakkens er i dårlig stand. Der udover er man ikke glade for opsættelse af bomme.
Administrationen vil undersøge muligheden for udarbejdelse af et projekt til løsningsforslag 1,
samt økonomien for anlægget. Herefter vil administrationen fremlægge forslagene til politiskbehandling i april
Det er aftalt at holde nyt møde d. 29. marts 2016 kl. 08.00 i Fårevejle
Arbejdsgruppemøde d. 7/12-15 - Referat nr. 5
Initialer: dohkr
Sag: 306-2014-74033
Dok.: 306-2015-311717
Oprettet: 7. december 2015
Arbejdsgruppemøde d. 7. december 2015 - Referat nr. 5
Projekt Odsherred Kommune/Lumsås, Nordre Strandvej
Emne Arbejdsgruppemøde
Dato 2015-12-07, kl. 08.00-09.30
Sted: Administrationscenteret Fårevejle
Møde nr. 05
Referent Dorte H. Kristensen
Deltagere Jes Anker Mikkelsen, Morten Riise-Knudsen, Uffe Ravn, Julie Reinau, Preben Underbjerg Poulsen, Søren Winkel, Peter Dreyer, Thomas Klint Martinsen, Rasmus Kruse, Abdi Mohamud og Dorte Kristensen
Afbud: Poul Tønne og Tine Fischer.
Dagsorden 1. Drøftelse af udsendt materiale vedr. 4 løsningsforslag
Drøftelse af de fire løsningsforslag.
Det udsendte materiale med fire løsningsforslag blev gennemgået.
- Løsningsforslag 1
Genopbygge vejen, etablere kystbeskyttelse og oprette et kystbeskyttelseslaug. - Løsningsforslag 2
Nedlægge den kystnære del af Nordre Strandvej, etablere ny adgangsvej til Brisevej, indgå frivillige aftaler om vejret til Nordre Strandvej 16-26 - Løsningsforslag 3
Nedlægge den kystnære del af Nordre Strandvej, etablere ny adgangsvej til Brisevej, indgå frivillige aftaler om vejret til Nordre Strandvej 16-26 samt hindre gennemkørsel af hele Nordre
Strandvej - Løsningsforslag 4
Flytte den kystnære del af Nordre Strandvej længere ind på de private ejendomme (ekspropriation).
Afslutningsvis blev konklusionen, at Arbejdsgruppen blev enige om at fortsætte med løsningsforslag 1 og 3.
Administrationen vil gå videre med opgaven og få konkretiseret forslagene og sat økonomi på.
Det er aftalt at holde nyt møde d. 1. februar 2016 kl. 08.00 i Fårevejle.
Arbejdsgruppemøde d. 7/9-15 - Referat nr. 4
Sag: 306-2014-74033
Dok.: 306-2015-225205
Oprettet: 10. september 2015
Arbejdsgruppemøde d. 7. september 2015 - Referat nr. 4
Projekt Odsherred Kommune/Lumsås, Nordre Strandvej
Emne Arbejdsgruppemøde
Dato 2015-09-07, kl. 08.00-10.00
Sted Administrationscenteret Fårevejle
Møde nr. 04
Referent Troels Poulsen
Deltagere Jes Anker Mikkelsen, Morten Riise-Knudsen, Poul Tønne, Preben Underbjerg Poulsen, Søren Winkel, Uffe Ravn, Julie Reinau, Claus Andersen f. Tine Fischer, Thomas Klint Martinsen, Rasmus Andreasen, Troels Poulsen og Dorte Kristensen
Afbud: Peter Dreyer
Dagsorden 1.Hvad er der sket indtil nu
2.Høringssvar
3.Kystdirektoratets holdning
4.Alternative muligheder
5.Næste møde
Hvad er der sket indtil nu?
Siden sidste møde er der kigget på en vejadgang til Brisevej. Selvom én løsning bagom virker til at være meget besværlig bliver der stadig set på andre løsninger.
Høringssvar
Der er blevet sendt et høringsbrev ud for at afstemme stemningen for at etablere et kystbeskyttelseslag som står for etablering og vedligeholdelse af kystbeskyttelsen.
Der er modtaget over 80 høringssvar. Det fleste stiller spørgende og skeptiske overfor det fremførte.
Arbejdsgruppen har sammen udført en skrivelse som er en del af høringssvarene. Mange henviser til dette brev.
Der stilles spørgsmål til udgifterne samt manglende snitflader mellem kommune og grundejere.
Administrationen oplyser at hvis sagen bringes videre i denne form, vil Byrådet formentlig ikke arbejde videre med kystbeskyttelse af Nordre Strandvej.
Arbejdsgruppemøde d. 7. september 2015 - Referat nr. 4 2/2
Arbejdsgruppen mener at der mangler præcisering om at man ikke kan forvente andet, når der er så meget tvivl om hvad der skal ske.
Arbejdsgruppen mener at en konklusion af høringssvarene i så fald vil være på et usagligt grundlag.
Kystdirektoratet har også svaret på høringsbrevet. Kystdirektoratet træffer ingen beslutninger på dette tidspunkt, men fremfører at vejen burde trækkes tilbage og derefter ralfodres.
Alternative muligheder
En anden løsning for at undgå driftsudvidelser for kommunen, kan være at kommunen anlægger alt, mens grundejerne står for vedligeholdelsen af kystbeskyttelsen.
Arbejdsgruppen ønsker yderligere beregninger på de forskellige løsninger delt ud på delelementer Kommunen oplyser at der arbejdes med estimerede summer indtil en endelig løsning bliver detailprojekteret.
Arbejdsgruppen er enige om at ekspropriationer for alt i verden skal undgås.
En alternativ løsning, er at skabe vejmulighed gennem en grund på Brisevej til Ravnsvej.
Det bliver præciseret at tilladelse til ralfodring vil blive givet på baggrund af beskyttelse af vejen.
Det videre arbejde Kommunen opsætter et overskueligt skema med priser på delelementer til reetablering af vej og kyst.
Arbejdsgruppen gør kommunen opmærksom på at der skal forvarslet med vægtbegrænsningen ved kysten. Lastbiler har ingen mulighed for at vende om, når de når vægtbegrænsningen.
Kystdirektoratets hørringssvar d. 31/8-15
Dato: 31. august 2015
Sagsbehandler: igr/pso
Sagsnr.: 15/00699
Udtalelse efter kystbeskyttelseslovens § 2, stk. 1, beskyttelse af vestlig del af Nordre Strandvej, Lumsås By, Højby (Odsherred Kommune)
Odsherred Kommune har anmodet Kystdirektoratet om en udtalelse efter
kystbeskyttelseslovens § 2, stk. 1 i forhold til et kystbeskyttelsesprojekt på den vestlige del af Nordre Strandvej, 4500 Nykøbing Sjælland (ejerlav: Lumsås By, Højby).
Formålet med projektet er at kystbeskytte en vej. I dag er der eksisterende kystbeskyttelse på strækningen i form af gabioner og stenkastning.
Figur: Blå strækning viser den vestlige del af Nordre Strandvej
Kystdirektoratet har taget udgangspunkt i afsnittene: 2.3, 3.3, 4.4 og 6.3 i den fremsendte rapport. Yderligere er det oplyst, at det er den vestlige del af vejen, som det drejer sig om.
Der foreslås forskellige løsningsmuligheder:
- Ny skråningsbeskyttelse og genopbygning af vejen
- Forstærkning af eksisterende gabion-mur
- Omlægning af vej (forslag A og B med alternativer)
Kystdirektoratets udtalelse
Når Kystdirektoratet skal give § 2 udtalelser i projekter om kystbeskyttelse skal, vi varetage en række hensyn jf. kystbeskyttelseslovens § 1, hvori der står: ”§ 1. Formålet med kystbeskyttelse er at beskytte mennesker mod oversvømmelser samt ejendom mod oversvømmelser og nedbrydning fra havet, fjorde eller andre dele af søterritoriet. Dette formål varetages ved en afvejning af følgende hensyn:
1) Behovet for kystbeskyttelse,
2) økonomiske hensyn,
3) kystbeskyttelsesforanstaltningens tekniske og miljømæssige kvalitet,
4) kystlandskabets bevarelse og genopretning,
5) naturens frie udfoldelse,
6) rekreativ udnyttelse af kysten,
7) sikring af den eksisterende adgang til kysten og
8) andre forhold af væsentlig betydning for kystbeskyttelse. ”
I udtalelsen har Kystdirektoratet lagt afgørende vægt på hensynet til behovet for kystbeskyttelse, den tekniske og miljømæssige kvalitet, kystlandskabets bevarelse og den rekreative udnyttelse af kysten.
Kystdirektoratet udarbejdede endvidere i 2011 en national kystbeskyttelsesstrategi.
Denne har som formål at implementere kystbeskyttelseslovens formålsbestemmelse i Kystdirektoratets sagsbehandling. Én af strategiens målsætninger er bl.a., at for at kystbeskyttelse i fremtiden kan fungere bedst muligt i krydsfeltet mellem menneskeskabte og natur- og landskabsmæssige værdier, skal den udføres optimeret, langsigtet og ud fra en helhedsbetragtning om ikke mere end nødvendigt. Endvidere er det en målsætning, at bløde løsninger som sand- og ralfodring bør anvendes frem for hårde konstruktioner. Oprydning skal indgå som et væsentligt element ved udførelse af ny eller forbedring af eksisterende kystbeskyttelse.
Formålet med kystbeskyttelse er at beskytte menneskeliv og væsentlige værdier som bebyggelse og infrastruktur. Ifølge bemærkningerne til kystbeskyttelsesloven vil erosionsbeskyttelse som udgangspunkt kun kunne tillades, hvis der kan siges at være behov, hvilket betyder at der inden for en kortere periode på 20-25 år vil være risiko for beskadigelse eller ødelæggelse af ejendom, herunder beboelse og infrastruktur. Dette er
også Kystdirektoratets praksis.
Der er erosion på strækningen ved Nordre Strandvej og en vej er i fare for at erodere bort.
Det er en kommunal vej inden for et sommerhusområde. Kystdirektoratet finder derfor, at der skal findes en løsning, som sikrer adgangen til sommerhusene i området.
I dag er der eksisterende kystbeskyttelse på strækningen. Det fremgår af
projektbeskrivelsen, at der på dele af strækningen er gabionmadrasser. Kystdirektoratet vurderer, at de ikke har været vedligeholdte. Endvidere fremgår det af projektbeskrivelsen, at der på andre dele er lidt usikkert, hvorledes strækningen af været beskyttet. Det tyder også på, at anlæggene ikke har været vedligeholdt. Dermed er der i denne sag tale om, at der skal opføres ny anlæg, da de ældre anlæg ikke kan vedligeholdes.
Kystdirektoratet finder, at den ansøgte løsning om hårde konstruktioner ikke er en teknisk acceptabel løsning.
Kystdirektoratet anbefaler i den konkrete sag, at vejen flyttes ind i land. Fordelen i dette område er, at der er plads til at flytte vejen længere ind i land, idet der er ca. 90 m til de nærmeste sommerhuse. Det skal dog undersøges, om denne løsning er mulig ift. anden lovgivning, herunder naturbeskyttelsesloven. En flytning af vejen vil mindske behovet, og
udgifter til kystbeskyttelse undgås over en årrække.
Ønskes det ikke at flytte vejen, anbefaler Kystdirektoratet, at der sandfodres. Den anvendte pris på ral er jf. projektbeskrivelsen ca. 300 kr/m3. Kystdirektoratet anbefaler, at det undersøges, om sandet kan fås væsentlig billigere.
Kystdirektoratet har i sin udtalelse lagt vægt på, at kystbeskyttelse ikke må have negativ indvirkning på nedstrøms kyster samt nabostrækninger. Alle former for passiv kystbeskyttelse (høfder, bølgebrydere og skråningsbeskyttelse) har en indvirkning på sedimenttransporten på kysten, såfremt anlægget er virksomt. Årsagen er, at anlæggene reducerer sedimenttilførsel til kysten nedstrøms, hvilket medfører læsideerosion.
Uanset, om man vælger at flytte vejen eller også at sandfodre, bør de ikke vedligeholdte gabionmadrasser fjernes. Dette vil højne den rekreative værdi og benyttelsen af kysten samt bevare kystlandskabet.
Arbejdsgruppemøde 4/5-15 - Referat nr. 3
Initialer: tropo
Sag: 306-2014-74033
Dok.: 306-2015-111887
Oprettet: 5. maj 2015
Arbejdsgruppemøde d. 4. maj 2015 - Referat nr. 3
Projekt Odsherred Kommune/Lumsås, Nordre Strandvej
Emne Arbejdsgruppemøde
Dato 2015-03-27, kl. 15.00-17.00
Sted Administrationscenteret Fårevejle
Møde nr. 01
Referent Troels Poulsen
Deltagere Jes Anker Mikkelsen, Morten Riise-Knudsen, Peter Dreyer, Poul Tønne, Preben Underbjerg Poulsen, Søren Winkel, Uffe Ravn, Julie Reinau, Thomas Klint Martinsen, Rasmus Kruse, Troels Poulsen og Dorte Kristensen
Afbud: Tine Fischer
Dagsorden
1. Høringsskrivelse
2. Alternativ løsning
3. Entreprisegrænse mellem vej og kystbeskyttelse
4. Den nye vejlov - privat fællesvej/offentligvej
5. Nordre Strandvejs nuværende tilstand
Høringsskrivelse
Der mangler konkretisering. Det vil være nødvendigt at påføre et budget, da det er det første spørgsmål der vil dukke op. Der er også et ønske om at der nævnes en alternativ løsning i høringsskrivelsen.
Der er uklarhed i baglandet, hvorfor det ikke bare er kommunen som skal betale.
Der blev foreslået om man kunne fastsætte et fast bidrag fra grundejerne, hvorefter kommunen påtager sig resten af opgaven.
Det kan man muligvis godt, men der skal stadig oprettes et kystbeskyttelseslag. Kommunen undersøger nærmere.
Alternativ løsning
Der mangler stadig svar på de geotekniske spørgsmål.
Det er kun muligt at føre en privat fællesvej bag ved de nærmeste huse hen til Nordre Strandvej 22. For at få adgang til Nordre Strandvej 26 skal der laves en vej ”hjulspor” foran husene.
Enten fra Nordre Strandvej eller Brisevej.
Arbejdsgruppemøde d. 4. maj 2015 - Referat nr. 3 2/2
Kommunen vil undersøge i hvor stor en grad Ravnsvej skal opgraderes for at kunne bruges på samme vilkår som Nordre Strandvej.
Entreprisegrænse
Der spørges til hvor grænsen går mellem kystbeskyttelse og vej. En vej er ikke kun asfalten,
men også tilhørende rabat og vejudstyr. På de fleste offentlig veje er disse udskilt matrikulært
og vil på den møde kunne angive en skillelinje.
Baglandet har spurgt om vejudlægget kan udvides, så der kan etableres en gangsti ud mod vandet. Umiddelbart er det ikke et problem at gå langs Nordre Strandvej i dag.
Den nye vejlov – privat fællesvej/offentlig vej
Hvis Nordre Strandvej lukkes vil Ravnsvej blive en fordelingsvej for området. Der efterspørges om denne vil blive offentlig eller privat. Det er umiddelbart et fortolkningsspørgsmål. Kommunen har den holdning, at det bliver en fordelingsvej, og der vil ikke være tale om gennemkørsel
som skal være til stede før det bliver en offentlig vej. Men den nye lov om private fællesveje vil derimod gøre at Ravnsvej vil skulle vedligeholdes af samtlige brugere af vejen.
Nuværende tilstand
Der er en generel bekymring for de nuværende forhold. Det er især de tunge køretøjer, som frygtes vil få vejen til at falde sammen. Kommunen vil se på forholdene, og eventuelt lave en vægtbegrænsning på strækningen.
Der aftales at holde nyt møde d. 29. maj kl. 15.00 i Højby
Høring om kystbeskyttelse d. 9/7-15
Den 9. juli 2015
Høring om kystbeskyttelsesprojekt ved Nordre Strandvej
sagen om retablering af Nordre Strandvej, der blev beskadiget under decemberstorm Bodil i 2013, har Odsherred Kommune afholdt en række møder med den arbejdsgruppe, som blev nedsat efter borgermødet d. 16.
januar 2015 i Lumsås Forsamlingshus.
Arbejdsgruppens deltagelse i håndteringen af Nordre Strandvejs kysterosionsproblemer er en direkte følge af Miljø- og Klimaudvalgets beslutning på møde den 12. august 2014 – punkt 127 ”Frigivelse af anlægsmidler – Istandsættelsespulje – Vejområdet (genoptagelse)”, hvor der blev truffet afgørelse om, at fagcentret, med grundejernes deltagelse, skulle arbejde videre med alternative løsningsforslag.
Arbejdsgruppen er nu så langt i processen, at et flertal peger på retablering af vejen som den bedste løsning. Dette var også den klare tilkendegivelse, som forsamlingen viste ved håndsoprækning på borgermødet d. 16.
januar 2015.
Hvis Odsherred Kommune skal retablere vejen, er det imidlertid en forudsætning for projektets gennemførelse, at der samtidig laves en kystbeskyttelse langs Nordre Strandvej. Det vil sige, at arbejdsgruppen peger på de muligheder, der er beskrevet i den såkaldte COWI-rapports afsnit 6.3.1 og 6.3.2, side 54-60. Rapporten kan ses via kommunens hjemmeside: http://www.odsherred.dk/borger/trafik-og-veje/nordre-strandvej-lumsaas
Arbejdsgruppens holdning er desuden, at kommunen betaler for retablering
af selve vejen, hvis lodsejerne i området selv skal bidrage til kystbeskyttelsesdelen.
Denne løsning kan realiseres, hvis projektet håndteres efter de procedureregler, der følger af kystbeskyttelseslovens1
kapitel 1 a.
Det første der herefter skal ske er, at Odsherred Kommunes Byråd skal
beslutte, om der er basis for at arbejde videre med et egl. kystbeskyttelsesprojekt som ønsket og hvordan sagen skal forløbe.
Før Byrådet kan beslutte, om kystbeskyttelsesprojektet skal fortsætte, skal de berørte lodsejere og Kystdirektoratet have lejlighed til at udtale sig. Det følger af kystbeskyttelseslovens § 2 stk. 1. Da du som ejer af matr. nr. «MATNR» «LANDSEJERLAVSTEKST», umiddelbart vurderes at
kunne blive berørt af projektet, modtager du derfor denne henvendelse.
Har du nogen indsigelser eller bemærkninger til projektet, bedes du fremsende disse til kommunen inden 4 uger, dvs. senest torsdag d. 6. august 2015. Send gerne elektronisk til
vand@odsherred.dk.
Som det fremgår af sagsprocedurediagrammet nederst i brevet, er det Kystdirektoratet, der skal meddele den endelige tilladelse til at etablere kystbeskyttelsesanlæg. Forinden ansøgningen kan fremsendes til Kystdirektoratets sagsbehandling, er der dog en række forhold der skal afklares. Herunder spørgsmålene om kystbeskyttelsens udformning, placering og hvem der skal bidrage til betalingen mv. Byrådets beslutning om hvor vidt sagen kan fortsætte, er således blot
det første af mange trin.
På Kortbilag 1 er vist de ejendomme, som kan inddrages i projektet, da de formodes at benytte
Nordre Strandvej.
Da din ejendom, matr. nr. «MATNR» «LANDSEJERLAVSTEKST», således er udpeget til at kunne have gavn af kystbeskyttelsesprojektet, er du dermed også potentiel betalingspart i sagen.
Efter kystbeskyttelseslovens bestemmelser er det nemlig de lodsejere, der har gavn af et projekt, som skal bidrage efter den nytte de opnår. Som skrevet skal der derfor også laves en partsfordeling, som skal godkendes af Byrådet.
Odsherred kommune har dermed heller ikke taget endelig stilling til det foreslåede interessekriterium. I første omgang er kommunen derfor kun interesseret i at vide, hvad du umiddelbart mener om et kystbeskyttelsesprojekt som skitseret.
Det videre sagsforløb
Når høringsperioden er afsluttet, samles høringssvarene og fremlægges til politisk behandling, hvor Byrådet skal beslutte om arbejdsgruppen kan fortsætte med projektet (dvs. nr. 2 boks fra oven i sagsprocedurediagrammet herunder). Byrådet skal samtidig også tage stilling til, om Odsherred Kommune vil udnytte kystbeskyttelseslovens muligheder for midlertidigt at afholde udgifterne til projektudarbejdelse og til at stille garanti for lån til anlægsarbejdet (kommunal lånegaranti).
Det betyder, såfremt Byrådet beslutter at gå videre med projektet og projektet i øvrigt kan realiseres, at der skal oprettes et kystbeskyttelseslag (herefter laget), som de bidragsydende parter skal være medlemmer af. Laget bliver den egentlige ’ejer’ af projektet, hvorfor det også er laget der som udgangspunkt skal finansiere de samlede projektomkostninger. Med en kommunegaranti kan laget optage et lån til en favorabel rente over op til 25 år i fx KommuneKredit.
Den årlige udgift for de enkelte parter bliver derfor bidrag til afdrag på lagets lån og bidrag til den fremtidige løbende vedligeholdelse.
Økonomi
Det har naturligvis stor betydning, hvor meget det koster at være med i et kystbeskyttelseslag.
På grafen herunder er det derfor forsøgt vist, hvor meget den månedlige udgift bliver for hver af de foreslåede 165 ejendomme ved forskellige lånebeløb og renter.
COWI har i sin rapport anslået, at kystbeskyttelsesprojektet kommer til at koste ca. 4 mio. kr.
Hertil skal lægges en årlig udgift til vedligeholdelse på 170.000 kr.
Denne høringsskrivelse er sendt til:
· Kystdirektoratet, kdi@kyst.dk.
· Ejere af de ejendomme, der antages at benytte Nordre Strandvej (m
lag 1).
Bemærk: Dette høringsbrev er udsendt elektronisk. Oplever du problemer med at se figurerne herunder, kan brevet også ses som pdf.
Venlig hilsen
Rasmus Kruse Andreasen
Landskabsforvalter, MEEL
raka@odsherred.dk
Bilag
Arbejdsgruppemøde d. 27/3-15 - Referat nr. 2
Sag: 306-2014-74033
Dok.: 306-2015-69203
Oprettet: 16. marts 2015
Arbejdsgruppemøde d. 27. marts 2015 – Referat nr. 2
Projekt Odsherred Kommune/Lumsås, Nordre Strandvej
Emne Arbejdsgruppemøde
Dato 2015-03-27, kl. 15.00-17.00
Sted Administrationscenteret Fårevejle
Møde nr. 01
Referent Troels Poulsen
Deltagere Jes Anker Mikkelsen, Morten Riise-Knudsen, Peter Dreyer, Poul Tønne, Preben Underbjerg Poulsen, Søren Winkel, Claus Andersen f. Tine Fischer, Uffe Ravn, Thomas Madsen, Thomas Klint Martinsen, Rasmus Kruse, Troels Poulsen og Dorte Kristensen
Afbud: Julie Reinau
Dagsorden
1. Tilbagemeldinger fra følgegrupperne
2. Opfølgning på aftaler
- Overslag over udgiftsfordeling
- Geotekniske undersøgelser syd for Brisevej
- Kystdirektoratets holdning
Tilbagemeldinger fra følgegrupperne
Der er stadig stor opbakning fra samtlige for at få genopbygget vejen. Der er også stor opbakning for at indgå kystbeskyttelse blandt beboerne i området.
Østlig del af området ønsker Nordre Strandvej genopbygget – og er interesseret i at der foretages ralfordring.
Strandgrundene har interesse i at vejen kun holdes åben for cykler og gående.
Der er flere som ønsker at vejen beskyttes af andre årsager en som færdselsåre. Vejen skal bibeholdes af æstetiske årsager og for at undgå ekspropriationer.
Jes Mikkelsen oplyser at han har erfaring med kystdirektoratet. Bl.a. oplyser Jes at kystdirektoratet har fortalt at ralfodring består af sten med diameter op til 64 mm. Naturstyrelsen skal tage stilling til kystlinjen og kommunen skal tage stilling til om den skal i VVM. Det er en langvarig proces, oplyser Jes. Det er kystdirektoratet som skal godkende kystbeskyttelsesprojekter.
For 5 års tid siden kunne man lave stensætning, men nu er det ralfodring som kystdirektoratet ønsker anvendt.
Arbejdsgruppemøde d. 27. marts 2015 2/3
Der udtrykkes skeptisk til ralfodring, da den kan forsvinde dag til dag.
Der oplyses at der kommer 5 køretøjer hver dag på 20 tons til sommerhusvejene.
Vedligeholdelsen med ralfodring kan både være ude i vandet eller på stranden. Det vides ikke før projektet er lavet og kystdirektoratet har truffet en afgørelse.
For at komme videre skal der laves en styregruppe som skal bestå af beboerne selv.
Arbejdsgruppen vil gerne indgå som styregruppe i kystbeskyttelsesprojektet for Nordre Strandvej.
Hovedparten ønsker ikke at lave løsning 2, hvor der laves vej fra Brisevej til Ravnsvej.
Kommunen har erfaring fra kloakering, at en ekstra månedlig udgift kan have negative konsekvenser for nogen. Det er derfor vigtigt at alle i området er enige.
Der efterspørges hvor hurtigt kommunen beslutter at give en kommunegaranti?
Det skal på Miljø- og Klimaudvalgsmødet og derefter på byrådet. Men inden da skal det i høring i 4 uger blandt berørte grundejere og kystdirektoratet.
Opfølgning på aftaler
- Overslag over udgiftsfordeling
Det er lavet et skøn på 165 bidragsydere. Hvis projektet løber op i 4. mio. kroner vil ydelsen pr. måned blive ca. 250 kroner pr. ejendom inkl. vedligeholdelse.
Der er opstillet et simpelt grafisk tilbagebetalingsdiagram.
Der er i ovenstående graf brugt overslagspriser fra COWI-rapporten. Det er medregnet at det er ralfodring både hvor Gabionerne er væk, men også hvor de stadig står.
Arbejdsgruppemøde d. 27. marts 2015 3/3
- Geotekniske undersøgelser syd for Brisevej
Der er bestilt en geoteknisk undersøgelse af området syd for Brisevej. Der er generelt ikke opbakning til andre løsninger end at kystbeskytte Nordre Strandvej. Dette er det eneste alternativ som blev bragt frem i arbejdsgruppen.
- Kystdirektoratets holdning
Hvem af grundejerne der er bidragspligtige, vil kystdirektoratet ikke tage stilling til. Dette skal kommunen bestemme, men der er mulighed for at påklage afgørelsen.
Arbejdsgruppens konklusion:
Alle var enige om at konkludere, at der i arbejdsgruppen og i baglandet er næsten entydig tilslutning til reparation af Nordre Strandvej og kystbeskyttelse.
Arbejdsgruppen er enige om at sigte mod en løsning med stiftelse af digelag iht Kystbeskyttelseslovens Kap. 1a, sådan at lodsejerne vil blive pålagt omkostningerne til kystbeskyttelsen og
kommunen til vejen. Der er ikke truffet nogen endelig aftale om, hvad der hører til kystbeskyttelsen og til vejen. Kommunen vil sætte processen i værk og sende et projekt-udkast i høring
hos de berørte borgere (165 ejendomme).
Arbejdsgruppen, som fremover indtil videre er den samme som projektgruppen, vil modtage
udkast til politisk indstilling og brev til de berørte ejere.
Næste møde
17. april og 8. maj mødet er aflyst
Næste møde er d. 4. maj kl. 8.00 i Højby
Indkaldelsen til 2. arbejdsgruppemøde 24/3-15
Den 24. marts 2015
Indkaldelse til andet arbejdsgruppemøde angående Nordre Strandvej
Mødetid: fredag den 27. marts 2015 kl. 15:00 – 17:00
Sted: Rådhusvej 75, 4540 Fårevejle - Mødelokale 1+2
Dagsorden:
1) Tilbagemeldinger fra følgegrupperne
2) Opfølgning af aftaler
- Overslag over udgiftsfordeling Geotekniske undersøgelser nord for Brisevej
- Kystdirektoratets holdning
Venlig hilsen
Dorte H Kristensen
Civilingeniør
trafik@odsherred.dk
Arbejdsgruppemøde d. 13/3-15 - Referat nr. 1
Arbejdsgruppemøde d. 13. marts 2015 – Referat nr. 1
Projekt Odsherred Kommune/Lumsås, Nordre Strandvej
Emne Arbejdsgruppemøde
Dato 2015-03-13, kl. 15.30-17.00
Sted Administrationscenteret Fårevejle
Møde nr. 01
Referent Dorte Kristensen
Deltagere Julie Reinau, Peter Dreyer, Poul Tønne, Preben Underbjerg Poulsen, Søren Winkel, Tine Fischer, Uffe Ravn, Thomas Madsen, Thomas Klint Martinsen, Rasmus Kruse, Troels Poulsen og Dorte Kristensen
Afbud: Jes Anker Mikkelsen og Morten Riise-Knudsen
Dagsorden
1. Præsentation af deltagere
2. Resumé og opfølgning på borgermødet
3. Arbejdsroller og kommissorium
4. Foreløbige idéer og forslag fra medlemmer af arbejdsgruppen
5. Næste møde
Præsentation af deltagere
Der var afbud fra Jes Anker Mikkelsen og Morten Riise-Knudsen.
Navnerunde bordet rundt med angivelse af tilhørsforhold.
Resumé og opfølgning på borgermødet.
På borgermødet var der stor tilslutning til, at kommunen reetablerede vejen og sørgede for kystbeskyttelse. Fra politisk side er besluttet at nedsætte en arbejdsgruppe og der er udarbejdet et kommissorium for arbejdet.
Arbejdsroller og kommissorium
Der har været bemærkning fra deltager i følgegruppen om, at det ikke fremgår af kommissorium, hvordan følgegruppen inddrages. Det er vigtigt at inddrage følgegruppen.
Følgegruppen opfordres til at henvende sig til medlemmerne i arbejdsgruppen, således at der kommer et samarbejde mellem arbejdsgruppe og følgegruppe. Evt. mødereferater eller informationsudvekslinger kan fremsendes til Dorte (dohkr@odsherred.dk), så vil hun sørge for, det bliver lagt på hjemmesiden om Nordre Strandvej (http://www.odsherred.dk/borger/trafik-ogveje/nordre-strandvej-lumsaas).
Arbejdsgruppen skal komme med løsningsforslag til en evt. reetablering af vej og kyststrækning.
Arbejdsgruppemøde d. 13. marts 2015
Foreløbige idéer og forslag fra medlemmer af arbejdsgruppen
Der var bred tilslutning fra grundejerrepræsentanterne om en genopbygning/reetablering af både vej og kyststrækning.
Det er vigtigt at forstå, at kommunen ikke egenhændigt kan beslutte at kystbeskytte. Et sådan projekt skal godkendes af kystdirektoratet og er underlagt …
Opgaven er således todelt, idet der er en vejdel og en kystdel.
Reetablering af selve vejen og/eller fremskaffelse af nye vejadgange samt reetablering/beskyttelse af kyststrækningen.
Såfremt arbejdsgruppen foreslår at kystbeskytte, vil der skulle laves et projekt for dette med oprettelse af kystbeskyttelseslag m.m. Udgifterne fordeles ud på de grundejere i området, der har nytte af at sikre vejen. Derudover kan kommunen evt. påtage sig et partsbidrag, der afspejler den nytte, som kommunens øvrige borgere måtte nyde af at Nordre Strandvej bevares.
Til orientering er vedlagt eksempel på proceduren for kystbeskyttelse ved Gniben.
Kommunen udarbejder oplæg til arbejdsgruppens drøftelse af et kystbeskyttelsesprojekt.
Kommunen undersøger mulighed for forlængelse af Brisevej og tilslutning til Ravnsvej syd for eksisterende i sommerhuse, i forhold til at der er mose/blød bund. Såfremt dette kan lade sig gøre, kan Nordre Strandvej evt. lukkes for gennemkørsel (evt. så der kun er beboerkørsel) langs
vandet og der skal muligvis ses på forbedringer af Ravnsvej.
Næste møde
Det er aftalt at mødes kl. 15-17 i Fårevejle evt. i Højby, hvis der er flertal for det.
Følgende datoer er aftalt:
27. marts 2015
17. april 2015
8. maj 2015
Mødeindkaldelse d. 19/2-15
Den 19. februar 2015
Indkaldelse til første arbejdsgruppemøde angående Nordre Strandvej
Mødetid: fredag den 13. marts 2015 kl. 15:30
Sted: Rådhusvej 75, 4540 Fårevejle - Mødelokale 1+2
Vi forventer en varighed på ca. 1,5 time
Dagsorden:
- Præsentation af deltagere
- Resumé og opfølgning på borgermødet
- Arbejdsroller og kommissorium
- Foreløbige idéer og forslag fra medlemmer af arbejdsgruppen
- Næste møde
Kommunen vil være repræsenteret ved første møde af:
Dorte Kristensen
Rasmus Kruse Andreasen
Thomas Klint Martinsen
Troels Poulsen
Thomas Madsen, Rambøll
Venlig hilsen
Troels Poulsen
Diplomingeniør
tropo@odsherred.dk
Deltagere i arbejdsgruppe samt følgegruppe
Initialer: dohkr
Sag: 306-2014-70242
Dok.: 306-2015-20584
Oprettet: 22. januar 2015, sidst redigeret 25. februar 2015
Arbejdsgruppe for Nordre Strandvej, Lumsås
Jes Anker Mikkelsen, Nordre Strandvej 13+32, jesankermikkelsen@gmail.com
Julie Reinau, Nordre Strandvej 22, julie@anode.dk
Morten Riise-Knudsen, Nordre Strandvej 36, morten@mr-k.dk
Peter Dreyer, Nordre Strandvej 44 + Skansehøjen 8, Pdreyerdk@gmail.com
Poul Tønne, Nordre Strandvej 12, Poul.Tonne@gmail.com
Preben Underbjerg Poulsen, Nordre Strandvej 16, p.underbjerg@gmail.com
Søren Winkel, Havagervej 3A, sgwinkel@gmail.com
Tine Fischer, Brisevej 1, Tine@cphdox.dk
Uffe Ravn, Hvidtjørnevej 4, UGJ@cowi.dk
- samt følgegruppe
Bo Arnkjær, Brisevej 2, bo.arnkjaer@gmail.com
Bo Bülow, Hvidtjørnevej 11, bo.bulow@gmail.com
Jan Seligmann, Brisevej 15
Jens Gudum, Søskrænten 12, jens@gudum.dk
Kenneth Berggreen, Oddenvej 160, kenneth.berggreen@gmail.com
Lene Christiansen, Søkrogen 18, lenehelt@mail.dk
Lone Borberg, Nordre Strandvej 26, loneborberg5@gmail.com
Palle Møgelberg, Bakkekrogen 7, upmogelberg@youmail.dk
Peter Hansen, Nordre Strandvej 28B, wenndorfhansen@mail.dk
Peter Kragh Halling, Hvidtjørnevej 1, peter@kragh-halling.dk
Poul Erik Morthorst, Skansehøjen 6, pemo@dtu.dk
Arbejdsgruppe for Nordre Strandvej, Lumsås - samt følgegruppe 2/2
Susanne Fjelstrup, Nordre Strandvej 28A, susfjelstrup@hotmail.com
Sven Iversen, Nordre Strandvej 48, sven@iversen.com
Susanne Søndergaard Andersen, Søkrogen 3 ???, naturmagi@live.dk
Søren Brydholm, Hvidtjørnevej 3, vincent.brydholm@gmail.com
Tina Christensen, Bakkekrogen 6, tinaalf@yahoo.dk
Tristan Nielsen, Hvidtjørnevej 5, info@vestienergioptimering.dk
Uffe Fromberg, Hybenstien 1, uffe@fromman.dk
Kommissorium for arbejdsgruppe
Initialer: dohkr
Sag: 306-2014-70242
Dok.: 306-2015-40877
Oprettet: 20. januar 2015 – redigeret 12. februar 2015
Kommissorium for Arbejdsgruppe vedr. Nordre Strandvej, Lumsås
Arbejdsgruppen medvirker til at udarbejde løsningsforslag for, hvad der skal ske med den kystnære del af Nordre Strandvej, som delvist blev ødelagt under stormen i december 2013.
§ 1 Formål
Arbejdsgruppens arbejde har til formål, at:
- sikre at grundejerne inddrages.
- virke som rådgivende organ for Miljø- og Klimaudvalget, i forhold til beslutning om Nordre Strandvej.
- udarbejde løsningsforslag, som skal forelægges til politisk behandling.
§ 2 Valg til Arbejdsgruppen
Arbejdsgruppen skal repræsentere grundejerne i området. Området er således opdelt i 6 områder, for at imødekomme, at alle interesser kan tilgodeses.
De 6 områder er:
1. Nordre Strandvej 1-12 (fra Oddenvej til Søskrænten) med sideveje
2. Nordre Strandvej 16 – 26 + Brisevej
3. Nordre Strandvej 28-32 med sideveje + Ravnsvej med sideveje
4. Nordre Strandvej 34-52 + Havegårdsvej med sideveje
5. Nordre Strandvej mellem Havegårdsvej og Tømrerbakken samt sideveje
6. Tømrerbakken, Snedkerkrogen og Oldvejen med sideveje
Arbejdsgruppen blev valgt på det fælles borgermøde den 16. januar 2015. Det bemærkes, at
område 6 ikke er repræsenteret, idet der ikke af de fremmødte fra området, som ønskede at
deltage i arbejdsgruppen. Da dette område formodes at blive mindst påvirket af beslutningen
er det vurderingen, at deres interesser kan varetages af de øvrige grupper.
Arbejdsgruppen består af:
- 9 grundejere, der repræsentere de 6 områder
- 3 medarbejdere fra Center for Natur, Miljø og Trafik
- 1 konsulent fra Rambøll
Der blev endvidere oprettet følgegrupper. De grundejervalgte i arbejdsgruppen finder selv
samarbejdsmåder til disse følgegrupper.
§ 3 Konstituering
Arbejdsgruppens formand vælges af arbejdsgruppen på deres første møde.
Medarbejderne fra Center for Natur, Miljø og Trafik varetager sekretariatsfunktionen for arbejdsgruppen.
§ 4 Arbejdsgruppens virksomhed
Arbejdsgruppen udøver sin virksomhed i møder.
Arbejdsgruppen er i henhold til sit formål et rådgivende organ for Miljø- og Klimaudvalgets
prioriteringer og arbejde i forhold til, hvad der skal ske med den kystnære del af Nordre
Strandvej, som delvist blev ødelagt under stormen i december 2013.
Kommissorium for Arbejdsgruppe vedr. Nordre Strandvej, Lumsås 2/2
Arbejdsgruppens opgave er at udarbejde løsningsforslag, som skal forelægges til politisk behandling. Løsningsforslagene skal udarbejdes og sendes til politisk fremlæggelse til Miljø- og
Klimaudvalget, så de kan indgå i Budgetprocessen for 2016.
Arbejdsgruppen holder 3-4 møder, ca. en gang om måneden.
Der udarbejdes korte beslutningsreferater af arbejdsgruppens møder, som lægges på kommunens hjemmeside. Såfremt følgegrupperne ønsker at deres mødereferater lægges på hjemmesiden, skal disse sendes til medarbejderrepræsentanten fra Center for Natur, Miljø og Trafik.
§ 5 Opløsning og evaluering
Arbejdsgruppen opløses, når løsningsforslag er afleveret til Miljø- og Klimaudvalget.
Kommissoriet træder i kraft ved Miljø- og Klimaudvalget godkendelse.
Godkendt af Miljø- og Klimaudvalget den 3. februar 2015.
KOM udvalgets nedsættelse af arbejdsgruppe
13. Arbejdsgruppe for Nordre Strandvej, Lumsås |
|||
Sag 306-2014-70242 |
Dok. 306-2015-17260 |
Initialer: DOK |
Åbent |
Kompetence
Miljø- og Klimaudvalget.
Beslutningstema
At nedsætte en arbejdsgruppe og vedtage et kommissorium for denne.
Sagens opståen
Den 16. januar 2015 blev der holdt borgermøde omkring Nordre Strandvej i Lumsås.
Der blev på mødet valgt en arbejdsgruppe, og det blev besluttet at udarbejde et kommissorium for gruppens arbejde.
Sagsfremstilling
Den kystnære del af Nordre Strandvej blev delvist skyllet i vandet under stormen Bodil i december 2013.
Miljø- og Klimaudvalget besluttede på deres møde den 12. august 2014 – punkt 127 ”Frigivelse af anlægsmidler – Istandsættelsespulje – Vejområdet (genoptagelse)”, at fagcentret skulle arbejde videre med alternative løsningsforslag, hvor grundejerne skulle inddrages.
På selve mødet blev deltagere til arbejdsgruppen valgt. Øvrige interesserede har mulighed for at deltage i følgegruppe.
Fagcentret har udarbejdet forslag til kommissorium. Forslaget er vedlagt som bilag.
Lovgrundlag
---
Økonomiske konsekvenser
Når en kommende løsning er politisk vedtaget, skal der skal afsættes midler på budget 2016 til at gennemføre den valgte løsning.
Administrative, miljømæssige og sundhedsmæssige konsekvenser
Center for Natur, Miljø og Trafik varetager sekretariatsfunktionen for arbejdsgruppen.
Udtalelser og høring
Arbejdsgruppen løsningsforslag skal fremsendes til Miljø og Klimaudvalget, således at udvalget kan træffe beslutning om, hvad der skal ske med den kystnære del af Nordre Strandvej.
Administrativ indstilling
Direktøren indstiller til Miljø- og Klimaudvalget, at
- Det udarbejdede kommissorium godkendes.
Bilag
306-2015-17341 |
Forslag til Kommissorium for Arbejdsgruppe vedr. Nordre Strandvej, Lumsås |
Beslutning fra Miljø- og Klimaudvalget |
|
Dato: 3. februar 2015 |
Sted: Kursuslokalet, Højby |
Fraværende: Helge Fredslund |
Borgermøde referat 1 d. 15/1-15
Borgermøde d. 16. januar 2015 – Referat nr. 1
Projekt Odsherred Kommune/Lumsås, Nordre Strandvej
Emne Beboermøde
Dato 2015-01-16, kl. 16.00-18.00
Sted Lumsås Forsamlingshus
Møde nr. 01
Referent Thomas Bredahl Madsen, Rambøll
Deltagere Repræsentanter fra Odsherred Kommune og godt 100 grundejere
Dagsorden
1. Introduktion ved ME
2. Kystbeskyttelse, lovgivning mm ved RK
3. Vedligehold af veje ved DK
4. Det kommende arbejde ved TK
5. Kørselsmønstre
6. Nedsætning af arbejdsgruppe
Indlægsholdere fra Odsherred Kommune:
Torben Greve (TG), teknisk direktør (ordstyrer)
Morten Egeskov (ME), formand for Miljø- og Klimaudvalget
Thomas Klint Martinsen (TK), fag- og personaleleder, Center for Natur, Miljø og Trafik
Rasmus Kruse Andreasen (RK), vedr. kystbeskyttelse
Dorte Kristensen (DK), vedr. vej-lovgivning mm.
Introduktion ved ME
ME bød velkommen og redegjorde for formålet med mødet. Stormen Bodil nedbrød i 2013 Nordre Strandvej på delstrækningen tættest på kysten og i den forbindelse har COWI udarbejdet en
rapport vedrørende løsningsmuligheder. Mødet skal derfor ses som en opstart på en dialog med
borgerne vedrørende løsningsmuligheder, og borgerne opfordres til at byde ind med forslag.
ME svarede desuden på spørgsmål fra salen vedrørende pris på forslag fra COWI.
Kystbeskyttelse, lovgivning mm ved RK
RK orienterede om kystbeskyttelse, gældende lovgivning, rammer, hvem der er ansvarlige,
hvem der skal betale mm.
Viste bl.a. ved luftfoto forskellen på kystlinjen de sidste 60-100 år.
Borgermøde d. 16. januar 2015 2/3
Oplyste om at Kystdirektoratet har udarbejdet en kystbeskyttelsesstrategi og fortalte om gængse ”bløde” løsninger. Der er desuden mulighed for at oprette et kystbeskyttelseslag.
Oplyste om ekspropriation, betingelser forbundet hermed og hvornår erstatninger gælder.
Vedligehold af veje ved DK
DK oplyste om vedligeholdelse af private fællesveje og orienterede om ny lovgivning på området. Bl.a. hvad fordelingsveje betyder, hvad det medfører i forbindelse med vedligeholdelse, og hvordan udgifterne fordeles på de berørte grundejere.
Det kommende arbejde ved TK
TK orienterede om det kommende arbejde og hvad der sker fremadrettet. Beboerne opfordrestil at deltage i arbejdet/dialog med kommunen. Der ønskes en arbejdsgruppe på 5-7 personer +
evt. en følgegruppe for personer, som gerne vil holdes orienteret om arbejdet.
Der var derefter en række kommentarer og spørgsmål fra salen:
- Der blev spurgt om den videre proces vil foregå indenfor rammerne i COWI’s rapport. TG svarede nej, og at kommunen gerne vil høre flere forslag.
- En beboer (repræsentant fra frivillig gruppe) ønsker bevarelse af de nuværende forhold – også på trods af storme. Udtrykker desuden sin kritik af COWI’s rapport og påpeger mangler. Mener ikke at ekspropriation kan lade sig gøre. TK tilføjer at frivillige aftaler er en mulighed i den forbindelse.
- Der opfordres til på mødet at tale om idéer og løsninger.
- Med reference til den frivillige gruppe opfordres der til at starte forfra, så alle er med.
- Der udtrykkes skepsis ved løsningsforslagene i rapporten, særligt hvor veje skærer igennem private grunde.
- Flere deltagere udtrykker ønske om at retablere Nordre Strandvej på sin nuværende placering (inkl. kystbeskyttelse).
- Der gives kritik af den midlertidige afspærring og at et vandudløb ikke er omtalt i rapporten.
- Der foreslås kystbeskyttelse med kampesten, marksten el. lign.
Kørselsmønstre
TK viste kort med inddeling i delområder, som skal illustrere, hvor mange der er berørt i forhold
til vejadgang via Nordre Strandvej. Hvor mange kører fx via Nordre Strandvej, Tømrerbakken
mm? Formålet er at få en idé om, hvor vigtig Nordre Strandvej er som forbindelse, eller om andre veje i stedet kan opgraderes.
Der opfordres fra salen om at vedtage en løsning i dag. TG svarer, at intet kan udelukkes i dag.
Der var herefter igen en række kommentarer/spørgsmål fra salen: - Der er ønske om at bevare området, som det er i dag.
- Der udtrykkes kritik af løsninger som trækkes ned over hovedet på interessenter.
- Der spørges til, hvilken opgave arbejdsgruppen får. Der svares, at der vil være ca. 3-4
møder med 5-7 medlemmer, hvor kommunen deltager og hvor Rambøll deltager på sidelinjen. Derudover kan etableres en følgegruppe. - Der er et synspunkt om, at ingen får forringede forhold ved at bevare Nordre Strandvej som i dag.
Borgermøde d. 16. januar 2015 3/3 - Der spørges til hvorfor Nordre Strandvej ikke bare retableres og om kommunen allerede
har besluttet sig. ME svarer, at kommunen gerne vil gennemføre en løsning som folk også ønsker. - Der spørges, hvorfor beboere langt fra Nordre Strandvej involveres (fx i omr. 6)?
- Der spørges til om kystbeskyttelsen kan holde?
- Der stilles spørgsmålstegn til om det er nødvendigt at bevare vejen for biltrafik?
- RK orienterede kort om Digeprojekt Gniben og hvem der betalte.
- Der ønskes bedre grundlag til arbejdsgruppen, fx et kommissorium. ME vil gerne lave et
kommissorium. - Flere ønsker håndsoprækning vedr. bevarelse af Nordre Strandvej. ME spørger salen - mange af de tilstedeværende ønsker bevarelse.
- Der er forskel på om Nordre Strandvej bevares for kørende trafik eller blot som adgang til stranden.
- Kommunen bør komme med forslag. TK svarer at kommunen ønsker forslag fra beboere.
- Der udtrykkes bekymring om, at nogle udelades i processen. En arbejdsgruppe er en god idé.
Nedsætning af arbejdsgruppe
Der blev nedsat en arbejdsgruppe. Der var i alt ca. 20 interesserede beboere, og delområderne
valgte indbyrdes hver deres repræsentanter. Kommunen noterede repræsentanterne.
Desuden kunne der tilmeldes til følgegruppen.
ME og TG rundede mødet af.
Indkaldelse til borgermøde d. 18/12-14
Den 18. december 2014
Borgermøde om Nordre Strandvej den 16. januar 2015
Kommunen vil gerne invitere dig, som ejer af en grund i sommerhusområdet omkring Lumsås, til et informationsmøde omkring Nordre Strandvej.
Som du måske er klar over, er der udarbejdet en rapport af COWI omkring
kystsikring af Nordre Strandvej.
(rapporten kan ses på kommunens hjemmeside
http://www.odsherred.dk/sites/default/files/a056868_kystbeskyttelse_og
_reetablering_af_veje_-_odsherred_kommune_ver_1_0.pdf)
Miljø og Klimaudvalget har ud fra denne rapport besluttet, at der skal laves
en alternativ løsning.
Kommunens administration vil nu godt fortælle en smule om arbejdet med
rapporten samt den politiske proces.
Målet er at få en snak med borgere og brugere i området. Så derfor får du
denne invitation.
STED: LUMSÅS FORSAMLINGSHUS
Oddenvej 184, Lumsås, 4500 Nykøbing Sj.
TID: Fredag den 16. JANUAR 2015 kl. 16.00
Dagsorden:
- Politisk beslutning
- Kystbeskyttelse og præsentation af rapport
- Spørgsmål og kommentarer
- Hvad sker der nu?
- Arbejdsgruppe – evt. udvælgelse
Hele forløbet forventes at vare ca. 2 timer
Beslutning om borgerinddragelse
127. Frigivelse af anlægsmidler - Istandsættelsespulje - Vejområdet (genoptagelse) |
|||
Sag 306-2014-2284 |
Dok. 306-2014-104858 |
Initialer: THK |
Åbent |
Kompetence
Byrådet via Økonomiudvalget og Miljø- og Klimaudvalget.
Beslutningstema
Miljø- og Klimaudvalget skal anbefale overfor Byrådet, at midler til istandsættelse af veje i 2014 frigives.
Sagens opståen
Byrådet godkendte på mødet den 8. oktober 2013 budgettet for 2014, og afsatte i den forbindelse kr. 3 mio. til istandsættelse af veje.
Sagsfremstilling
Odsherred Kommune har et efterslæb på vejkapitalen på mere end kr. 50 mio., og over en 10-årig periode på mere end kr. 150 mio. For at modvirke en del af udviklingen på efterslæbet, herunder sikre en del af vejnettets tilstand, er der afsat de kr. 3 mio. i anlægsbudget for 2014.
På baggrund af tilstandsregistrering af Odsherred Kommunes veje, er der lavet en foreløbig beregning over, hvilke veje, det vil kunne betale sig at istandsætte. Ud over vejens tilstand, foretages prioriteringen også i forhold til vejklassen.
Umiddelbart drejer det sig primært om trafikveje i byerne Højby, Asnæs, Vig og Nykøbing Sj.
Ud over vejene, er der en del fortove, der også trænger til istandsættelse. Heraf ca. 4 km der er i uacceptabelt niveau, mens lidt over 19 km betegnes mindre godt, med en restlevetid på mellem 3-6 år og med stor risiko for faldskader.
Inden den endelige prioritering kan foretages, skal strækningerne analyseres yderligere, og det skal undersøges, hvilke andre tiltag, der kan forventes på disse strækninger, eksempelvis kloakering.
For at Center Natur, Miljø og Trafik kan foretage den endelig planlægning, indhente tilbud og igangsætte istandsættelsesarbejdet, ansøges anlægsmidlerne frigivet. Miljø- og Klimaudvalget vil efterfølgende blive orienteret om midlernes anvendelse.
Lovgrundlag
Vejloven.
Økonomiske konsekvenser
Beløbet er afsat i anlægsbudgettet for 2014.
Administrative, miljømæssige og sundhedsmæssige konsekvenser
---
Udtalelser og høring
---
Administrativ indstilling
Direktøren indstiller, at
- Miljø- og Klimaudvalget indstiller til Byrådet via Økonomiudvalget, at anlægsmidlerne på kr. 3 mio. frigives.
Beslutning fra Miljø- og Klimaudvalget |
|
Dato: 11. marts 2014 |
Sted: Kursuslokalet, Højby |
Fraværende: |
Indstillet.
Dog skal adgangsvejen til Klint havn udbedres via denne bevilling.
I forbindelse med Miljø- og Klimaudvalgets møde den 15. april 2014 vil udvalget beslutte, om der er andre vejistandsættelser (Klint og Lumsås), som skal medtages under denne bevilling.
Beslutning fra Økonomiudvalget |
|
Dato: 18. marts 2014 |
Sted: Mødelokale 1, Højby |
Fraværende: |
Indstillet.
Beslutning fra Byrådet |
|
Dato: 25. marts 2014 |
Sted: Mødesalen, Fårevejle |
Fraværende: Morten Egeskov |
Bevilget.
Genoptagelse af sagen
Miljø- og Klimaudvalget har ønsket at besigtige to veje (Klint og Lumsås) forud for en prioritering.
Sagsfremstillingen
På udvalgsmødet fremlægger administrationen et budgetoverslag for mulige istandsættelser og reetableringer af vejene.
Administrativ Indstilling
Direktøren indstiller til Miljø- og Klimaudvalget, at
- prioritere niveauet for istandsættelserne af vejene ved Klint og Lumsås.
Beslutning fra Miljø- og Klimaudvalget |
|
Dato: 15. april 2014 |
Sted: Kursuslokalet, Højby |
Fraværende: |
Vedr. ødelagt vej ved Klint:
Begge scenarier med h.h.v. sti eller vej beskrives nærmere herunder evt. nødvendig kystsikring.
Ved beskrivelse af sti-løsningen skal vejadgangen i baglandet (privat fællesvej) beskrives.
Vedr. Nordre Strandvej:
De to løsninger beskrives nærmere herunder evt. nødvendig kystsikring.
Trapper ned til stranden skal sikres eller evt. fjernes.
Sagen genoptages på udvalgets møde i 13. maj 2014.
Genoptagelse af sagen
Udvalget har ønsket en nærmere beskrivelse af løsningsmuligheder for istandsættelse af vejen ved Klint samt Nordre Strandvej i Lumsås.
Sagsfremstillingen
Administrationen har bedt en rådgiver undersøge de forskellige muligheder, herunder estimere et budget for de mulige løsninger.
Ud over de tre mio. kr., er der på byrådsmødet den. 29. april, givet yderligere 1 mio. kr. til istandsættelse af veje og stier i forbindelse med stormene.
På Miljø- og Klimaudvalgets møde den 13. maj 2014, vil administrationen fremlægge et notat omkring dette.
Administrativ Indstilling
Direktøren indstiller til Miljø- og Klimaudvalget, at
- prioritere de fremlagte løsningsforslag.
Beslutning fra Miljø- og Klimaudvalget |
|
Dato: 13. maj 2014 |
Sted: Kursuslokalet, Højby |
Fraværende: Søren With |
Udsat til næste møde.
Genoptagelse af sagen
Udvalget har ønsket en nærmere beskrivelse af løsningsmuligheder for istandsættelse af vejen ved Klint samt Nordre Strandvej i Lumsås.
Sagsfremstillingen
Klint Havnevej syd for havnen:For at genopbygge vejen skal den kystbeskyttes. Dette er foreslået med en stenbeskyttelse på ca. 80 meters længde i stil med den naturlige stenstrand. Derefter skal den bortskyllede vejkasse genopbygges.
Det vurderes desuden at være et krav fra kystdirektoratet, at strækningen skal ralfordres, hvis der etableres skråningsbeskyttelse.
Klint Havnevej syd for havnen:
Løsning 1: Samme sikring og opbygning som syd for havnen, dog med vejopbygningen i grus
Det vurderes, at være nødvendig med kystsikring uanset om vejen skal genopbygges som sti eller vej. Der vil derfor ikke blive nævnt nærmere omkring at bibeholde grusvejen som stiforbindelse.
Løsning 2A: Omlægning via privat fællesveje
Både cyklister og biler skal omlægges via Østergårdsvej. Det vil stadig være nødvendigt med vejopbygning samt skråningsbeskyttelse på ca. 10 meter nord for Østergårdsvejs tilslutning på Klint Havnevej.
Løsning 2B: Forlægning af Klint Havnevej
For helt at undgå kystsikring, kan selve Klint Havnevej lægges ind på privat grund. Dette vil dog kræve ekspropriation af tilstødende grunde. Dette er stadig med den forudsætning, at trafikanterne omlægges via Østergårdsvej.
Nordre Strandvej
Løsning 1: Ny skråningsbeskyttelse og genopbygning af vejen
Denne skråningsbeskyttelse skal være større end på Klint Havnevej.
For at kystsikringen får optimal virkning skal den etableres på strækningen fra Fiskervejen til Ravnsvej, og ikke blot de steder hvor skråningen i dag er faldet sammen.
Tillæg: Den eksisterende kystsikring, en såkaldt Gabion-mur, som delvist er forsvundet på strækningen, eksisterer stadig øst for Ravnsvej. Denne kan eventuelt forstærkes, for at denne del bedre kan modstå fremtidige storme.
Løsning 2: Lukning af vejen
Hvis hele det kystsårbare vejstykke lukkes, vil det kræve etablering af ny vejadgang for flere grunde. Den private fællesvej Brisevej skal have etableres en vejadgang til Ravnsvej. Der er 4 grunde, som har vejadgang ud til Nordre Strandvej, og disse skal også have etableret ny vejadgang.
Rapporten over kystbeskyttelse samt oversigt over alle overslag vil blive fremsendt inden mødet.
Administrativ Indstilling
Direktøren indstiller til Miljø- og Klimaudvalget, at
- udvalget prioriterer de fremlagte løsningsforslag.
Beslutning fra Miljø- og Klimaudvalget |
|
Dato: 12. august 2014 |
Sted: Kursuslokalet, Højby |
Fraværende: |
Vedr. Nordre Strandvej arbejdes der videre med alternativ løsning B fra rapporten, hvor grundejerne inddrages.
Løsningsmulighederne drøftes, bearbejdes og prissættes tidligst i forhold til budget 2016.
Vedr. vejen vest for Klint Havn:
Afstemning om vejen retableres for de afsatte midler nu:
For stemmer Morten Egeskov, Finn Hallberg og Helge Fredslund
Imod stemmer Gitte Hededam, Søren With, Allan Andersen og Kim Mariegaard
Forslaget falder hermed.
Forslag om at finansieringen overlades til at indgå i budgetforhandlingerne.
Alle stemmer for at sagen medtages i budgetforhandlingerne.
Restbeløbet på den eksisterende bevilling benyttes til renovering af veje, vandproblemer og kantfyld.