Nu indfører vi plejehjemsråd i Odsherred Kommune
Plejehjemsrådene afløser de nuværende centerråd og skal bistå med at udvikle ideer til at understøtte beboernes trivsel og oplevede kvalitet. Plejehjemsrådene bliver det forum, hvor beboere, pårørende, medarbejdere, ildsjæle fra lokalområdet og centerlederen mødes og drøfter aktuelle forhold på det enkelte plejecenter. Samtidig skal rådene støtte op om plejecentret og være en god sparringspartner for ledelsen i den løbende udvikling af plejecentret.
Med de nye plejehjemsråd ønsker kommunens plejecentre at gå et skridt videre i dialogen og medinddragelsen. Plejehjemsrådene skal være dér, hvor vi mødes lokalt for sammen at skabe et godt og værdigt ældreliv på plejecentrene. Som noget nyt kan ildsjæle fra lokalsamfundet derfor nu være med til at gøre en forskel i hverdagene på plejecentrene.
Er man fx med i en lokal forening, er lokal erhvervsdrivende, eller er man privat person med et ønske om, at være med til at gøre ens lokale plejecenter endnu bedre, så kan man stille op til plejehjemsrådene. I lighed med centerrådene er de nye plejehjemsråd rådgivende og sparrende. Tanken er dog, at de nye råd med eksterne kræfter også kan indgå i en mere aktiv rolle, fx ved fondsansøgninger og dialog med lokalsamfundet.
Kst. afdelingsleder for Plejecentrene Ane Søemosegaard Friis – der samtidig er centerleder på plejecentrene Præstevænget og Grønnegården – glæder sig til at de nye plejehjemsråd går i luften. Hun ser det som afgørende at bygge videre på samarbejdet med de mange gode frivillige, der allerede i dag gør et stort stykke arbejde:
”Vi har mange gode frivillige, der allerede i dag gør en kæmpe forskel for vores beboere på plejecentrene. Et godt eksempel er vores cykelpiloter, som skaber enorm livsglæde i hverdagen. Det engagement skal vi bygge videre på, så vi bliver flere om opgaverne. Vi kan gøre meget mere for at åbne os overfor lokalsamfundene. De er vigtige for vores plejecentre, men jeg oplever også, at vi kan komme endnu tættere på hinanden. Jeg tror at plejehjemsrådene bliver virkelig nyttige i den proces,” siger Ane Søemosegaard Friis.
Plejehjemsrådene har været et godt stykke tid undervejs. En arbejdsgruppe på 12 personer, sammensat af frivillige, pårørende, repræsentanter for Ældrerådet, medarbejdere og ledere fra plejehjemmene, blev nedsat primo 2023. Denne arbejdsgruppe udviklede sammen en ’Odsherred model’ for plejehjemsråd, der imødekom de politiske visioner og gav en ramme for at styrke samarbejdet om de kommunale plejehjem. Social-, Ældre- og Psykiatriudvalget godkendte modellen for plejehjemsråd i efteråret 2023, og nu træder de så i kraft pr. 1. marts 2025.
Formand for Ældrerådet Lene Sødring ser frem til, at det bliver muligt lokale ildsjæle at være med til at udvikle plejecentrene:
”Det er vigtigt for vores ældre, at vi kan finde mange lokale ildsjæle fra foreninger eller virksomheder, der har lyst til at gøre en indsats og være en del af deres lokale plejecentre. Frivilligindsatsen er utrolig vigtig for vores ældre og den hverdag, de har på plejecentrene. Hvis vi også gennem plejehjemsrådene kan få tilført lokale aktører, så tror jeg det vil kunne gøre en store forskel,” siger Lene Sødring.
Erfaringer viser, at det kan være svært at rekruttere og fastholde medlemmer til råd på plejehjem. De fleste frivillige rekrutteres i dag blandt pårørende til beboere på plejehjemmene. De pårørende har ofte en relativ høj alder som, kombineret med at de ofte kan være bosiddende langt væk fra plejehjemmet, kan gøre det ofte svært at indgå i et plejehjemsråd. Den store udskiftning blandt beboerne betyder desuden, at de pårørende sjældent ønsker at fortsætte i de lokale råd, når deres tilknytningsperson ikke længere er bosiddende på plejehjemmet. Der skal således en ekstraordinær indsats til at tiltrække og fastholde både pårørende, frivillige og lokale ildsjæle.
Formand for Social-, Ældre- og Psykiatriudvalget Maria Liv Holck ser et stort potentiale i at inddrage frivillige og lokale ildsjæle endnu mere.
”Livskvalitet handler om nærhed og de ting, vi deler sammen – lokalt. Jeg tror derfor at plejehjemsrådene med lokale ildsjæle og frivillige fra lokalområdet, sammen med beboerne, deres pårørende og plejepersonalet kan sikre værdige og gode rammer for beboerne. Jeg vil virkelig opfordre alle til, at hvis de bor i nærheden af et plejecenter, så stil op til et plejehjemsrådene. Der er brug for alle, der har lyst til at gøre en forskel,” siger Maria Liv Holck.
Vil du vide mere?
Vil du vide mere om plejehjemsråd på plejecentrene i Odsherred? Så kom til et af vores to informationsmøder, hvor du bl.a. kan møde centerlederne og Ældrerådet.
De nye plejehjemsråd betyder, at ildsjæle fra lokalsamfundet nu kan være med til at gøre en forskel i hverdagene på plejecentrene. Er du fx med i en lokal forening, er lokal erhvervsdrivende, eller er du dig selv og med et ønske om at være med til at gøre dit områdes lokale plejecenter endnu bedre, så kan du stille op til plejehjemsrådene.
Vi har brug for dig og vi afholder valg på alle plejecentre den 4. februar 2025.
Informationsmøder
15. januar 2025 kl. 16-18: Plejecenter Bakkegården, Bakkegården 1, Hørve (hvis du er interesseret i Bakkegården, Bobjergcentret og Grevinge)
16. januar 2025 kl. 16-18: Plejecenter Præstevænget, Præstevænget 3, Nykøbing Sj (hvis du er interesseret i Præstevænget, Grønnegården og Solvognen)
Valg til de nye plejehjemsråd
Plejehjemsrådet består af max. 9 medlemmer og sammensættes på følgende måde:
- Pårørende og/eller beboere
- Repræsentant for Ældrerådet
- Frivillige på plejehjemmet
- Interessenter/ildsjæle fra lokalsamfundet
- Personalerepræsentant(er)
- Centerlederen
Plejehjemsråd vælges for en 1-årig periode. Der er mulighed for genvalg.
Beboere vælger selv deres repræsentanter til plejehjemsrådet ved årlig valghandling. I år afholdes der valg på alle seks plejecentre den 4. februar 2025. De nye plejehjemsråd træder i kraft den 1. marts 2025.
Medlemskab af rådet er et frivilligt og ulønnet hverv.
Der afholdes 8. april 2025 en inspirationsworkshop, hvor de nyvalgte medlemmer af plejehjemsrådene bliver klædt på til deres nye hverv.
Hvad laver man i plejehjemsrådene?
Plejehjemsrådet har en særlig rolle i at fremme det gode samarbejde med beboere og pårørende, samt med det omgivende lokalsamfund og arbejdet med det åbne plejehjem. Dette gælder både som talerør for beboere og pårørende, men også i forhold til formidling af de vedtagne rammer, beslutninger m.m. til beboere, pårørende og frivillige.
- Plejehjemsrådet har medansvar for at sætte fokus på forhold af betydning for beboernes hverdag og trivsel.
- Plejehjemsrådet skal gennemgå og drøfte tilsynsrapporter og de opfølgende handleplaner.
- Plejehjemsrådet kan bidrage ved udformning af fonds- og puljeansøgninger, og lignende ad hoc opgaver, der kan forbedre livet på plejehjem.
- Plejehjemsrådet udarbejder et århjul med faste punkter og relevante temadrøftelser til kommende rådsmøder (fx økonomi, kvalitet, ernæring og måltider). Ved behov inviteres ressourcepersoner med til temadrøftelser.
- Plejehjemsrådet involveres i drøftelser om plejehjemmets økonomi, sygefravær, måltider, personalesammensætning, rekruttering og fastholdelse.
- Plejehjemsrådet har medansvar for at foreslå idéer til aktivitetstilbud og eventuelt deltage i aktivitetstilbuddene.
- Plejehjemsrådet har medansvar for at understøtte ønsket om åbne plejehjem mod lokalsamfundet, i forståelse for det pågældende plejehjems individuelle muligheder og lokale forhold.
- Plejehjemsrådet deltager i den årlige workshop, hvor der sættes retning for den løbende udvikling af kommunens plejehjem i dialog med politikere, plejehjemsråd og lokale borgere. Afdelingslederen for plejehjemmene inviterer til den årlige workshop.
- Plejehjemsrådet indkaldes 4 gange årligt.