”Vi kan faktisk være rigtig godt tilfreds med målingen, trods kommunens udfordringer"
Trods fine placeringer i erhvervsmålingen inden for “brug af private leverandører” og “digitale rammer” er Odsherred gået tilbage i forhold til “infrastruktur og transport”, “information og dialog” og “grøn udvikling”. Tilbagegangen kan være resultatet af sagen om Odsherred Forsyning.
Administrerende direktør hos Poul Johansen Maskiner i Fårevejle, Benny Smith, som også sidder i bestyrelsen for DI-Vestsjælland, tager positivt imod resultatet af undersøgelsen.
“Det er glædeligt, at der er generel tilfredshed med erhvervsvenligheden og at virksomheder vil anbefale andre at slå sig ned i Odsherred Kommune. Det er klart, at der har været forskydninger i visse af parametrene på grund af den sideeffekt, sagen om Odsherred Forsyning har haft”, siger Benny Smith og fortsætter:
“Det var forventet, at der ville være nogle ridser i lakken som følge af Odsherred Forsyning, men tager man dem ud af ligningen, så kan vi faktisk være rigtig godt tilfreds med målingen. Trods kommunens udfordringer”, siger han.
Enkeltsager
Kåre Dyvekær er direktør i Sommerland Sjælland. Med mellem 250 og 300 ansatte i højsæsonen er forlystelsesparken en af Odsherreds største virksomheder. Han har derfor også et detaljeret kendskab til erhvervslivet i Odsherred og kommunens service til virksomhedsejerne.
“Jeg er overrasket over, at Odsherred Kommune er gået tilbage i målingen fra DI. Med den linje, der er blevet lagt i kommunen det seneste år, havde jeg da forventet, at vi havde fået et lille nøk opad”, siger Kåre Dyvekær som vurderer, at enkeltsager kan være årsag til årets tilbagegang.
“Det er min fornemmelse, at det går godt i Odsherred. Jeg synes der er meget der fungerer og en god dialog, når man som virksomhed skal i kontakt med Odsherred Kommune”, siger Kåre Dyvekær.
Han anbefaler stadig nye virksomheder at slå sig ned i Odsherred.
“Jeg mener af hjertet, at Odsherred har meget at byde på. Kommunen står på mål for erhvervslivet. Der blev for nogle år siden lagt en ny linje, som der er fulgt op på, så vi som erhvervsdrivende har en følelse af, at man gerne vil os", siger Sommerland Sjælland-direktøren.
Et andet af de parametre, hvor Odsherred Kommune er gået frem i målingen, er på “sagsbehandling for byggesager”.
Fast track
Mens Benny Smith nikker genkendende til fremgangen, påpeger Kåre Dyvekær, at adgangen til kommunen godt kunne være lidt mere smidig.
“Hvis de virksomheder som ikke har en størrelse, som giver dem en tilgang til kommunen udenom tidsbestilling og korte åbningstider, så kan dialogen med kommunen let komme til at halte, siger han.
Benny Smith peger som et positivt tiltag på den “fast track-service" Odsherred Kommune har indført, som har til formål at nedsætte sagsbehandlingstiderne for byggesager til erhvervslivet.
“Vi har haft en del med byggesagsområdet at gøre i forbindelse med en større udvidelse og en række andre tiltag på vores virksomhed. Det gik over alt forventning og betød, at vi kunne gå i gang og afslutte projekterne til tiden. Det er tydeligt at der er en ledelse i Odsherred kommune, som lægger op til, at der skal være et godt samarbejde med erhvervslivet”, siger Benny Smith.
Placering i de 10 kategorier | 2024 | 2023 |
---|---|---|
1. Overordnet erhvervsvenlighed | 60 | 50 |
2. Infrastruktur og transport | 91 | 57 |
3. Arbejdskraft | 86 | 89 |
4. Uddannelse | 65 | 76 |
5. Sagsbehandling | 39 | 60 |
6. Grøn udvikling | 91 | 41 |
7. Brug af private leverandører | 7 | 7 |
8. Digitale rammer | 7 | 6 |
9. Skatter, gebyrer og erhvervsarealer | 74 | 74 |
10. Information og dialog | 56 | 34 |
Samlet placering på landsplan | 62 | 50 |