Forsikringsordning for selvstændige
Du kan som selvstændig tegne en forsikring hos Statens Administration. Ordningen sikrer dig i den første periode med sygefravær.
Din virksomhed skal have en indtægt for at blive optaget i ordningen. Du kan som enkeltmandsvirksomhed vælge imellem to typer forsikringer:
- Type 1-forsikring der giver ret til sygedagpenge fra tredje fraværsdag.
- Type 2-forsikring der giver ret til sygedagpenge fra første fraværsdag.
Hvis dit firma er et ApS eller A/S
Er dit firma et ApS eller et A/S, bliver du betragtet som lønmodtager i dit eget firma og skal derfor tegne en forsikring, ”forsikringsordning for private arbejdsgivere”, som dækker ansatte.
Tilmelding
Læs mere om reglerne for optagelse i ordningen og hent blanketten på Statens Administration, eller henvend dig i kommunen.
Blanketten sender du til Statens Administration i udfyldt stand.
Hvornår træder forsikringen i kraft?
Der går seks måneder fra den dato, hvor Statens Administration har modtaget blanketten, til forsikringen træder i kraft. For nystartede er der ingen ventetid, hvis man er tilmeldt inden for tre måneder.
Præmien opkræves i marts. Du bliver udelukket fra ordningen, hvis præmien ikke er betalt rettidigt.